Hosszú távú, nem megszakítható gázszállítási kapacitás kiépítésére tehet javaslatot a Földgázszállító Zrt. Magyarország felől Ukrajna irányába – derült ki a cég tízéves hálózatfejlesztési tervének nyilvános konzultációra bocsátott verziójából. A gázfelhasználási tendenciák, és a hálózatkihasználtságból adódó következtetések is szóba kerülnek a Portfolio október 10-i Energy Investment Forum konferenciáján, további részletek itt érhetők el.
Csekély volt a gázkereskedői érdeklődés a Románia felől Magyarország irányába történő, megnövelt gázszállítási kapacitásokra a csanádpalotai határkeresztező ponton, így a minap megrendezett inkrementális kapacitásaukciókat lezárta és törölte a két ország gázhálózat üzemeltetője – derült ki az FGSZ és a Transgaz közös közleményéből. Frissítés! Fontos, hogy a szintén a héten zajlott éves aukciók során jelentős igény érkezett a már meglévő - 2023. októbertől évi 2,6 milliárd köbméterre növelt román irányú beszállítási - éves technikai kapacitásokra, egészen a 2031/32-es gázévig. Így tehát a mostani inkrementális aukciók eredménye alapján az történt, hogy 2028 után egyelőre nem bővül tovább a magyar-román határkeresztező pont kapacitása, mert egyelőre nincs elégséges kereskedelmi igény erre.
Mielőtt ma leállt a magyar gazdaság ütőerőnek nevezett Török Áramlaton a gázszállítás Magyarország felé az éves karbantartás miatt, csúcsra járt a Szerbia felőli gázimportunk – derült ki a Portfolio vizsgálatából. Az oroszok Ukrajna felé régóta azonos napi gázmennyiséget küldenek, így a két megmaradt nagy vezetéken együttesen napi 90 millió köbméter körüli orosz gáz érkezett mostanában az Európai Unió határaira. Ez éves szinten mintegy 50%-os emelkedést jelent, de a háború kitörése előtti időkhöz képest továbbra is drasztikus, 70% feletti zuhanásról beszélhetünk.
A zürichi választottbíróság ítéletében kötelezte a boszniai Föderáció gázszállítóit, az Energoinvestet és a BH-Gast, hogy 11,16 millió dollár kártérítést fizessenek a magyar gázhálózat rendszerüzemeltetőjének, az FGSZ Zrt.-nek az orosz gázszállítás útvonalának megváltoztatása miatt - írja az SEE.
Felpörgött a híráramlás a 2024 végén lejáró orosz-ukrán gáztranzit megállapodás ügyében, főleg azután, hogy a minap a szlovák miniszterelnök a folytatás lehetőségéről beszélt, illetve gázpiaci szakértők is jelezték: lenne technikai megoldás az orosz gázszállítások folytatására nyugati irányba még azzal együtt is, ha nem születik megállapodás direktben Oroszország és Ukrajna között a háború miatt. A gázbeszerzési témák is szóba kerülnek a Portfolio április 11-i Vállalati Energiamenedzsment konferenciáján, további részletek itt érhetők el.
A földgáz szerepe jelenleg, és az elkövetkezendő évtizedekben is megkerülhetetlen a hazai energiaellátásban, de az energiaátmenetben is kulcsszerepet játszik. Az ország gázfogyasztásának több mint négyötöde import, az elmúlt évek legnagyobb eredménye, hogy majdnem minden szomszédos országgal kiépültek a határösszekötők, így ma már kellően diverzifikáltak a beszerzési útvonalak. Azt azonban pontosan nem lehet meghatározni, hogy milyen forrásból származó gázmolekula kerül a földgázszállítási rendszerbe. Bár a magyar rendszeren összességében elégségesek a vezetékkapacitások, új alternatív forrásként reálisan leginkább Románia-Bulgária-Törökország felől érkezhetne nagyobb mennyiségben földgáz, azonban az ezen az útvonalon meglévő vezetékhálózati szűkületek feloldásához további fejlesztések szükségesek. Nagy lökést adhat a fekete-tengeri Neptun gázmező kitermelésének beindulása, amely Magyarország energiabiztonságát is nagyban növelheti, de a kibontakozóban lévő hidrogén- és biometán forradalom is segíthet a kitettség csökkentésében. A Portfolio Ferencz I. Szabolcsot, a hazai nagynyomású földgázszállító vezetékrendszer tulajdonos és üzemeltető, az FGSZ Zrt. elnök-vezérigazgatóját kérdezte a földgáz szerepének megváltozásáról, a beszerzési források diverzifikálásáról és az alternatív energiahordozók fokozatos térnyeréséről.
Bár a földgázszállítási-rendszer jelenlegi formájában gyakorlatilag átalakítás nélkül is alkalmas 2%-os hidrogén-földgáz keverék szállítására, kizárólagos hidrogénszállítás esetén viszont már jelentősebb rendszert átalakító beruházásokra lenne szükség. A jelenlegi földgázrendszer átalakítása még így is a legolcsóbb megoldás a hidrogén szállítására, amely segítheti olyan EU-s szakpolitikai célok elérését, amelyek 2030-ra az iparban 42%-os zöld hidrogénfelhasználási arányt írnak elő. Az alternatív energiahordozók nagynyomású földgázrendszerben való szállíthatóságát az FGSZ Földgázszállító Zrt.-nél már jó ideje vizsgálják.
A hullámzó energiaárak és a háború elhúzódása ellenére a gázszállítások zavartalanul zajlottak Magyarországon, a szállítórendszer és a tárolók jól vizsgáztak. Az idei tél ugyanakkor enyhe volt, komoly visszaesés volt tapasztalható mind a szállítás, mind a fogyasztás szempontjából, utóbbihoz a takarékossági intézkedések is hozzájárultak. A sok kedvező hatás miatt a gázellátásban ezen a télen nem volt probléma, a következő téli időszakra való felkészülés során azonban a gázszállítás szempontjából idén is figyelni kell a betárolásra, illetve a forrásdiverzifikációs célok értelmében az alternatív betáplálások biztosítására az ellátásbiztonság és a diverzifikált energiaellátási portfólió érdekében. Ebben komoly szerep hárul a szállítórendszerre, különösen a körültekintő tervezésre és modellezésre.
Románia használhatja fel a Török Áramlat vezetéken történő magyar ellátásra korábban elkülönített orosz földgázt a nyár folyamán, illetve amíg meg nem épül a vezeték magyarországi szakasza. A vezeték már 2021 január elsején elért a magyar határig, miután átadták szerbiai szakaszát is, hozzánk viszont leghamarabb október 1-jétől érkezhet gáz ezen az útvonalon, bár a korábbi elképzelések szerint ez már jóval korábban lehetséges lett volna.
A BRUA gázvezeték magyar-szlovák-osztrák szakaszára kiírt open season kapacitás értékesítési eljárás harmadik fázisa is sikertelenül zárult az előző héten, vagyis egyre valószínűbb, hogy a gázvezeték eredeti útvonalának eltérítését célzó magyar terv elbukik.
Az FGSZ Zrt. - Magyarország nagynyomású földgázszállító vezetékrendszerének tulajdonosa és üzemeltetője, amely a gázszolgáltató társaságokat, erőműveket és a nagyipari fogyasztókat látja el - kettős vállalatirányítási modellt vezetett be.
Jogi lépéseket tesz az FGSZ Földgázszállító Zrt. a napokban felfüggesztett működési engedélyű Kárpát-Gáz Kft. gázkereskedő társaság közleménye miatt.
A Magyar Földgáztároló Zrt. hajdúszoboszlói telephelyén kedd hajnalban keletkezett tűz ellenére is biztosított az ország gázellátása a társaság szerint, miután másik három földgáztároló vette át a szolgáltatást. A tűzoltók továbbra is nagy erőkkel dolgoznak az oltáson, de lakosságvédelmi intézkedésre nem volt szükség.
Kivitelezési fázisban van a két 4,5 MW-os kompresszor gépegység áttelepítésével létrejövő új kompresszorállomás Csanádpalotán, ami lehetővé teszi, hogy Romániából 2019 végétől évi 1,75 milliárd köbméternyi gázt lehessen szállítani Magyarországra.
Biztosított Magyarország gázellátása, az ország öt gáztárolójában 1,7 milliárd köbméter földgáz áll rendelkezésre, ez a mennyiség még egy elhúzódó tél esetén is fedezi az ország gázszükségletét - mondta Scherer Zsolt, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) szóvivője csütörtökön az M1 aktuális csatornán.
Az FGSZ Földgázszállító Zrt.-nek értékesítik a magyar-szlovák gázvezetéket működtető Magyar Gáz Tranzit Zrt. (MGT Zrt.) üzletágát, illetve az értékesítés lezárását követően a cég 100 százalékos állami tulajdonrészét. A tranzakciót ellátásbiztonsági szempontok indokolják, versenyeztetés nélkül hajtják végre a Magyar Közlönyben megjelent határozat szerint.
Kihirdette a kormány a közlönyben azt is, hogy kiknek nem kell jövőre extraprofitadót fizetnie.
A háború eszkalációjáról szóló tudósításunk folyamatosan frissül.
Vegyes mozgások a világ tőzsdéin.
A volt ukrán főparancsnok is megszólalt a kialakult helyzetről.
Határozott nemzetközi fellépést sürget az ukrán elnök.
Jelentős késéseket okoz az időjárás.
Az eszkaláció lépéskényszerbe hozta a honvédelmi minisztériumot.
Mi lesz a nyugdíjakkal?
Hogy látja a cég jövőjét az elnök-vezérigazgató?